دانلود بخشنامه بودجه 1405 شهرداري
بخشنامه بودجه سال 1405 به عنوان نقشه راه سال آینده شهرداری های کشور با نظر به رویکرد های کلان برنامه ای و بودجه در کشور و سایر قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت شهرداری ها و اسناد بالا دستی ناظر بر مسئولیت ها و وظایف آن ها تنظیم شده است. براین اساس شهرداری های سراسر کشور موظف اند بودجه سال 1405 خود را با تأكيد بر مندرجات بخشنامه و در چارچوب دستورالعمل بودجه جدید ابلاغی توسط وزارت کشور و بررسی از برنامه های بلند مدت و میان مدت خود بر اساس شش ماموریت اصلی شهرداری ها مطابق با دستورالعمل بودجه ابلاغی وزارت کشور تهیه و تنظیم نمایند.
ویژگیهای کلیدی بخشنامه بودجه 1405
- تاکید بر مدیریت منابع مالی:
بخشنامه بودجه سال 1405 بر استفاده بهینه از منابع مالی تاکید دارد و شهرداریها را ملزم به کاهش هزینههای غیرضروری و افزایش بهرهوری در پروژههای عمرانی و خدماتی میکند. - حفظ محیط زیست و توسعه پایدار:
یکی از محورهای اصلی این بخشنامه، توجه به پروژههایی است که منجر به کاهش آلایندگی، مدیریت پسماند و توسعه فضای سبز میشوند. - توسعه زیرساختهای شهری:
بودجه سال 1405 به توسعه زیرساختهای حملونقل، نوسازی بافتهای فرسوده و بهبود خدمات شهری مانند آبرسانی، فاضلاب و روشنایی معابر اختصاص داده شده است. - تقویت مشارکت شهروندی:
در این بخشنامه، بر جلب مشارکت مردمی و افزایش شفافیت در مدیریت مالی تاکید شده است. شهرداریها موظفاند گزارشهای مالی را بهصورت دورهای در اختیار شهروندان قرار دهند.
مزایای اجرای دقیق بخشنامه بودجه 1405 (اولویتها و تمرکز پروژهها)
- تأکید بر تکمیل پروژههای نیمهتمام در شهرداریها
- تأکید بیشتر بر بودجهریزی مبتنی بر عملکرد، شفافیت و عدالت
- بهبود زیرساختهای شهری
- ارتقای کیفیت زندگی شهروندان
- مدیریت بهینه منابع و جلوگیری از هدررفت بودجه
اگرچه بخشنامه 1404 نیز به اولویتبندی طرحها و پروژهها اشاره کرده است،اما تمرکز روی این موارد در 1405 بیشتر شده است.
سیاست های جدید اضافه شده به بخشنامه بودجه
- برنامه ریزی جهت جداسازی آب شرب از آب خام و استفاده از پسآب های شهری جهت نگهداری فضای سبز
- استفاده از مدل های نوین مشارکت عمومی-خصوصی با محوریت توسعه پایدار و منافع عمومی
- پایش مستمر هزینه های جاری و برنامه ریزی بمنظور کاهش هزینه ها با استفاده از راهکار های مختلف از جمله برون سپاری
- و…
نکات برای توجه ویژه
- تأخیر در ابلاغ بخشنامه 1405 ممکن است فرآیند بودجهریزی را تحت فشار زمان قرار دهد و این یکی از تفاوتهای عملی با 1404 است.
- تغییر در ساختار بررسی بودجه (تکمرحلهای) در سال 1405 میتواند به معنای سرعت بیشتر در تصویب باشد، اما به قیمت کاهش زمان کارشناسی.
- تأکید بیشتر بر عدالت و شفافیت در تخصیص منابع در سال 1405 نشاندهنده این است که نهادها ملزماند مستندات بیشتری ارائه کنند و نظارت بیشتری وجود خواهد داشت.
نقش شرکت راه گزین داده محاسب در اجرای بخشنامه بودجه 1405
شرکت راه گزین داده محاسب با ارائه خدمات مشاورهای و اجرایی در زمینه بودجهریزی و برنامهریزی مالی، میتواند شهرداریها را در اجرای صحیح و کارآمد بخشنامه بودجه سال 1404 یاری کند. خدمات این شرکت شامل:
- مشاوره در تدوین بودجههای سالانه شهرداریها
- بهبود فرآیندهای مالی و حسابداری شهری
- تهیه گزارشهای مالی شفاف و کاربردی
- تهیه دفترچه بودجه مکانیزه از صفرتاصد
- ارائه گزارشات هوشمند جهت کنترل ضوابط شهرداری
- تحلیل مکان بر اساس دادههای جغرافیایی دقیق
- پیشبینی اقتصادی با الگوریتمهای پیشرفته
- کنترل اسناد و چاپ نهایی دفترچه بدون نقص و بررسی خودکار تک به تک قوانین برای اطمینان از صحت کامل
برخی از خدمات شرکت راه گزین در حوزه بودجه مصوب 1405 شهرداری ها پس از ابلاغ بخش نامه بودجه 1405 به شرح ذیل می باشد:
در راستای راهبردهای اجرایی بخش نامه بودجه از قبیل توانمندسازی کارکنان شهرداری از طریق آموزش های عمومی و اختصاصی – استفاده از فناوری های نوین و هوشمندسازی در مدیریت شهری – ساماندهی نظام آمار و اطلاعات شهری – استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و صاحب فن آوری و همچنین به منظور تسریع و تدقیق فرآیند بودجه ریزی و تسهیل کار شهرداری و کاربران، شرکت راه گزین داده محاسب آمادگی دارد خدمات مشاوره و فنی و نرم افزاری خود را در اختیار شهرداری قراد دهد.
لذا برخی خدمات و مزایای تهیه مکانیزه دفترچه بودجه به شرح ذیل می باشد:
- اصلاح و پیادهسازی ساختار کدینگ منابع و مصارف:
تدوین و اجرای کدینگ جدید منابع و مصارف برای شهرداری مرکزی، مناطق و سازمانهای تابعه در سیستم های حسابداری و بودجه وا عتبارات و درآمد بر اساس بخشنامه بودجه و تطابق کامل با سامانه بودجه شهرداریها. این فرآیند به بهبود نظم و شفافیت در مدیریت منابع و مصارف کمک میکند. - مشاوره فنی و نرمافزاری در مدیریت منابع و مصارف:
ارائه راهکارهای تخصصی برای تطبیق منابع و محلهای مصرف آنها بر اساس دستورالعملهای بودجه و مکانیزهسازی سهم اعتبارات جاری و عمرانی بر اساس پیوست 2 بخشنامه بودجه. - همکاری در پیشبینی بودجه:
استقرار در محل شهرداری به منظور مشارکت در فرآیند پیشبینی بودجه شهرداری با استفاده از مبانی علمی برآوردی و انتقال تجارب سایر شهرداری ها در حوزه برنامه و بودجه و رعایت تکالیف بودجهای برای دستیابی به اهداف مالی و اجرایی تعیینشده. - تهیه گزارشهای تحلیلی منابع و مصارف:
تدوین گزارشهای جامع درباره منابع اختصاصی، ماموریتها و مصارف مرتبط، به استناد به ارقام پیشنهادی و بخشنامه بودجه، جهت شفافسازی و تصمیمگیری دقیق. - مکانیزه سازی فرمهای بودجهای:
طراحی و تهیه تمامی فرمهای مرتبط با بودجه، شامل تعادل، درآمدها، هزینههای اقتصادی و عملیاتی، ماموریتها، پروژهها، تملک داراییهای مالی و سرمایهای، و واگذاری داراییهای مالی، و فرم پیوست شماره یک شیوه نامه پرداخت مزایای جانبی کارکنان شهرداری بر اساس شیوهنامه بودجهریزی طبق آخرین نسخه. - پیادهسازی واگذاری داراییهای مالی:
ارائه خدمات فنی و مشاورهای برای اجرای صحیح فرآیند واگذاری داراییهای مالی و مدیریت مصارف مرتبط با آنها به صورت شفاف و قانونی. - کنترل هوشمند ضوابط و فرمولهای محاسباتی بودجه:
طراحی و اجرای سیستمهای هوشمند کنترل ضوابط بودجه و قوانین محاسباتی، از جمله ضوابط پرداخت به انجمن کتابخانهها، اعتبارات فصل پنجم مصارف هزینهای، مصرف عوارض نوسازی، و رعایت ماده 68 قانون شهرداری درباره تملک سرمایهای و سهم 40 درصد بودجه. - ایجاد ارتباط بین بودجه سنواتی و برنامههای میانمدت:
ارائه خدمات مشاورهای و نرمافزاری برای هماهنگسازی پروژههای بودجه سنواتی با برنامههای میانمدت شهرداری، مطابق با بند دوم تکالیف بخشنامه بودجه، جهت همافزایی و تحقق اهداف استراتژیک. - راهنمایی در مدیریت بدهیهای سنواتی:
کمک به تهیه و ارائه جداول بدهیهای سنواتی برای ارائه به شورای اسلامی شهر، جهت برنامهریزی مدیریت و بازپرداخت آنها مطابق بند 13 ضوابط تنظیم لایحه بودجه. - مشاوره در زمینه منابع و مصارف غیرنقد:
ارائه راهکارهای فنی و انتقال تجارب موفق از سایر شهرداریها برای پیادهسازی منابع و مصارف غیرنقد مطابق با ماده 1 بند 7 دستورالعمل بودجه شهرداریها و سایر بندهای مرتبط.
برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات، با کارشناسان ما در شرکت راه گزین داده محاسب تماس بگیرید.







